Informácie o súťaži

Matematický B-deň je tímová súťaž v riešení otvorených matematických problémov určená pre žiakov stredných škôl. Súťažia v nej trojčlenné alebo štvorčlenných tímy zložené z 15-19 ročných žiakov. Súťaž má pôvod v Holandsku (od roku 2001), kde prebieha vždy v tretí novembrový štvrtok. Slovenské kolo, ktoré organizuje Katedra matematiky FPVaI UKF v Nitre, býva spravidla začiatkom decembra.

Zadanie súťaže tvorí súvislý text v rozsahu 10 až 20 strán, zvyčajne pozostáva z gradovaných matematických úloh súvisiacich s komplexným problémom, ako aj vysvetľujúcich komentárov. Problém je predstavený pomocou (obvykle) reálnej situácie. Postupným definovaním pojmov a riešením úvodných navádzajúcich úloh sa žiaci dostávajú hlbšie do problému a sú postupne nútení problémovú situáciu zmatematizovať. Žiaci tak plynule prechádzajú k riešeniu otvorených matematických problémov, ktoré nakoniec vedú k originálnemu skúmaniu v matematike a vytváraniu matematického modelu zadanej situácie.

Každý tím pracuje spoločne na riešení zadania. Ich úlohou je sa spoločnými silami v priebehu siedmich hodín dostať hlbšie do problému, postupne problémovú situáciu zmatematizovať a modelovať. Svoje výsledky následne spíšu do záverečnej správy, ktorá je hodnoteným výstupom. Okrem plánovania stratégie riešenia, rozdelenia úloh v tíme a určenia postupov, ktorými sa bude tím uberať, je v súťaži podstatné dokázať si správne rozvrhnúť čas.

Hodnoteným výstupom súťaže je predložená písomná správa, jedna za celý tím, ktorá musí obsahovať podrobný opis úvah a výsledky, ku ktorým sa žiaci dopracovali. Hodnotí sa aj to, akým spôsobom a matematickou argumentáciou sú zdôvodňované závery. Písomná správa je komplexné a detailné zosumarizovanie riešiteľského procesu: identifikovanie a vymedzenie problému, opis matematického myslenia v jednotlivých krokoch, zdôvodňovanie postupov a stratégií a matematické výsledky. Očakáva sa, že sa riešiteľom podarí ponoriť do vlastného skúmania a vytvoriť matematický model.

Súťaž je tímová aj v rozmere hodnotenia riešení. Z dôvodu rizika subjektívneho pohľadu na úroveň prejavených vedomostí a zručností žiakov, výsledné poradie neurčuje jednotlivec. Úspešní riešitelia sú vybraní na základe vzájomnej diskusie tímu viacerých (aspoň troch) hodnotiteľov.

Kto stojí za súťažou Matematický B-deň?

Image

Organizácia a tvorba zadania prebieha pod záštitou Freundethalovho inštitútu na univerzite v holandskom Utrechte (Freudenthal Institute for Science and Mathematics Education), ktorý na medzinárodnom poli vedie výskum v oblasti rozvoja a zavádzania inovatívneho vzdelávania v oblasti matematiky a prírodovedných predmetov. Každoročne sa súťaže v Holandsku zúčastňujú tisícky žiakov vo veku 17 rokov, pre ktorých motiváciou, okrem zážitku z matematického skúmania, je odpustenie externej časti maturitnej (záverečnej) skúšky z matematiky v prípade umiestnenia sa medzi úspešnými riešiteľmi na prvých desiatich miestach.

Image

Na základe vzájomnej spolupráce Freudenthalového inštitútu Univerzity v Utrechte s Katedrou matematiky (vtedy) Fakulty prírodných vied Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre pri riešení medzinárodného projektu 7RP PRIMAS, sa pilotné kolo súťaže konalo na Slovensku prvý krát v roku 2011. Za uplynulé roky sa súťaž dostala do širšieho povedomia. Vďaka svojej obľúbenosti, ako medzi žiakmi tak i učiteľmi, je súťaž pre žiakov slovenských stredných škôl pravidelne každoročne organizovaná. Ponúka totiž žiakom možnosť lepšie porozumieť, analyzovať a riešiť problémy ... a to nielen na papieri.




V Holandsku je matematika na strednej škole rozdelená do štyroch kategórií A, B, C, D podľa toho, akým smerom sa žiak bude ďalej vo svojom štúdiu zameriavať:



A B C D
Aplikovaná analýza v ekonomických a zdravotníckych zameraniach, štatistika Formálna analýza, analýza aplikovateľná v technických a vedeckých zameraniach, analytická geometria Témy zamerané pre umelecké smery alebo predpríprava pre štúdium učiteľstva primárneho vzdelávania (logika, geometria) Rozšírenie matematiky B o hlbšiu formálnu analýzu, Euklidovskú geometriu; Výber tém zameraných na aplikáciu v technických a vedeckých zameraniach.


Zdroj: Daemen, J., Konings, T., & van den Bogaart, T. (2020). Secondary school mathematics teacher education in the Netherlands. National Reflections on the Netherlands Didactics of Mathematics: Teaching and Learning in the Context of Realistic Mathematics Education, 147-175



Súťaž Matematický B-deň je určená pre žiakov zaradených do B-formy osnov predmetu matematika so záujmom o prírodovedné a technické vzdelávanie, z čoho vychádza i názov súťaže Matematický B-deň (Wiskunde B-dag). V slovenskom názve súťaže ponechané písmeno B symbolizuje prvé písmeno slova „bádanie“.